کد خبر: 1223523
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳
وبگاه شبکه خبری بلومبرگ نوشته صنعت پهپادی ایران در دوران تحریم‌ها به پیشرفت‌های چشمگیری دست پیدا کرده است.

جوان آنلاین:  وبگاه شبکه خبری بلومبرگ در تحلیلی امروز سه‌شنبه به پیشرفت صنایع تحریم‌های ایران پرداخته و نوشته «پهپادهای بهتر و پنهان‌کار ایران در حال بازتعریف جنگ در سطح دنیا هستند.»

در این مقاله به قلم «پیشتر والدمن» با اشاره به علاقه‌مندی کشورهای مختلف برای تولید پهپادهای ایرانی در دست‌کم شش کشور آمده است: «دیپلماسی پهپادی ایران در حال تأمین ارز خارجی برای این کشور است تا به تأمین بودجه صنایع دفاعی خود پرداخته و با تقویت اتحادهای راهبردی خود به یک معامله‌گر تسلیحاتی نیرومند تبدیل شود.»

والدمن در ادامه تصریح کرده صنایع پهپادی «در حال تبدیل کردن جمهوری اسلامی ایران به بازیگری با آرمان‌های دوردست هستند.»

بلومبرگ نوشته که ایران بارها فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده اما اذعان کرده که قبل از فوریه 2022 «تعدادی محدود» از این پهپادها را به روسیه فروخته است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفته که ایران مسئول کپی کردن پهپادهای ایران توسط کشورهای دیگر نیست.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای به بلومبرگ گفت: «ایران بنا به ملاحظات اخلاقی از ورود به معاملات تسلیحاتی با طرف‌های درگیر در جنگ‌های فعال خودداری می‌کند زیرا ممکن است این تسلیحات در جریان درگیری‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «استفاده ایران از پهپاد بعد از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران (برجام) در سال 2018 شکل پیشرفته‌تری به خودش گرفت. دیپلمات‌های آمریکا و اروپا به مدت 2 سال برای تمدید محدودیت‌های قطعنامه شورای امنیت در خصوص پهپادها و موشک‌ها مذاکره کردند.»

با وجود این، «متیو مک‌لنیس»، از افسران ارشد اطلاعاتی سابق در وزارت دفاع آمریکا که بعد از خروج ترامپ از برجام مسئولیت رایزنی با تیم‌های اروپایی با ایران را بر عهده داشت به بلومبرگ گفت: «اما بعد از ترور ژنرال ایرانی، قاسم سلیمانی در یک حمله پهپادی در ژانویه سال 2020 بعید بود ایران و روسیه با اعمال محدودیت‌های بیشتر بر برنامه‌های تسلیحاتی ایران  موافقت کنند.»

محدودیت‌های سازمان ملل بر برنامه تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر به پایان رسید و تنها چند هفته بعدتر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و پهپادهای خود رونمایی کرد. این تسلیحات مواردی همچون پهپادی شاهد 139، پهپادهای شاهد 129 و شاهد 147 را شامل می‌شد.

والدمن در ادامه نوشته است: «تحریم‌ مادر اختراع است و [همچنین مادر] گریز از آنها. ایران به دلیل ممنوعیت‌های موجود برای خریداری فناوری‌های غربی با کاربردهای نظامی احتمالی اتکایش را به قطعات الکترونیکی قابل تهیه از بازارهای آسیایی یا قابل کش رفتن از آمریکا و اروپا از طریق شبکه‌ای از شرکت‌های صوری قرار داده است.»

وی تصریح کرده منشا صنایع پهپادی ایران را می‌توان حکایت «نوآوری کن یا بمیر» دانست. ایران از زمان حمله به سفارت آمریکا در سال 1979 تحت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار داشته و برای آنها «خوداتکایی راهی برای زنده ماندن است.»

طبق این گزارش، نخستین پهپادهای ایران در جریان جنگ طولانی‌مدت این کشور با عراق در دهه 1980 مورد استفاده قرار گرفت. در آن جنگ آمریکا و عربستان سعودی صدام حسین، دیکتاتور وقت عراق را غرق در پول و تسلیحات می‌کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار